W wielu przedsiębiorstwach, które udostępniają swoim pracownikom – np. pracownikom obsługującym klientów – system informatyczny, funkcjonuje proces obsługi zgłoszeń błędów/problemów. Proces ten funkcjonuje obok zwykłych/głównych procesów (ang. core processes), wspieranych przez system informatyczny i w których biorą udział pracownicy. W kontekście systemu informatycznego pracownik staje się użytkownikiem (albo inaczej patrząc aktorem).
Ideę takiego procesu obrazuje poniższy diagram w BPMN.
W jednym z ostatnich wpisów wspomniałem o diagramie SIPOC. Jest on używany do zobrazowania przepływu pracy. Po rozwinięciu poszczególnych liter nazwy – umieszczonych także w odpowiednich miejscach na diagramie – mamy następujące elementy:
- Supplier (S), czyli Dostawca – oznacza podmiot, który dostarcza informacje, zasoby do realizowanego procesu. Na powyższym diagramie jest to użytkownik systemu, który zgłasza problem – oznaczony przez (S).
- Input (I), czyli zasoby wejściowe – oznacza informacje, zasoby dostarczane przez Dostawcę. Powyżej jest to zgłoszenie problemu/błędu z jego opisem, czasem wystąpienia, identyfikatorem transakcji/błędu, danymi identyfikacyjnymi użytkownika. Obiekty oznaczone przez (I).
- Process (P), czyli proces – działania w określonej kolejności, które wykorzystuję zasoby wejściowe w celu zwiększenia ich wartości lub wytworzenia efektu końcowego (wyjściowego). W tym wypadku jest proces ze wskazanymi czynności zmierzającymi do znalezienia rozwiązania. Uczestnicy procesu analizują dostarczone informacje przez użytkownika. Wykorzystują przekazane dane kontaktowe w celu uzyskania dodatkowych wyjaśnień. Proces (P) składa się z kroków „Analiza zgłoszenia”, „Poszukiwanie rozwiązania” oraz „Wybór/Wskazanie rozwiązania”.
- Output (O), czyli efekt wyjściowy – oznacza informacje, zasoby dostarczane przez proces. Na diagramie jest to rozwiązanie (jego opis), oznaczony przez (O).
- Customer (C), czyli klient – oznacza podmiot, który otrzymuje efekt wyjściowy. W tym wypadku jest to inicjatora zgłoszenia, oznaczony przez (C).
Więcej o diagramie SIPOC można przeczytać u źródła (Six Sigma).
[…] realizacji procesu biznesowego, użytkownik napotkał na problem i zgłosił go – nastąpiło wejście (w rozumieniu diagramu SIPOC) do procesu obsługi błędów. Problemem zajął się użytkownik i okazało się, że problem nie […]
[…] weryfikować i aktualizować, w szczególności, gdy dane jednostki są uczestnikami jednego z głównych procesów […]
[…] przypadku tego procesu, patrząc z perspektywy metody SIPOC można powiedzieć, że mamy: Dostawcę (nadawca przesyłki), Wejście (rodzaj przesyłki, dane […]
[…] i przekazanie w ustalonym formacie stanowią proces. Wskazane obiekty oraz kroki to elementy SIPOC. Na poniższym diagramie przedstawione jest to […]
[…] co jest wejściem do procesu, a co jest jego wyjściem. Trzymając się podejścia SIPOC (https://modelowanie.wordpress.com/2011/06/04/sipoc-na-bazie-diagramu-bpmn/) określamy co daje nam (ang. Input) dostawca (ang. Suplier) procesu, a co otrzymuje(ang. Output) […]
[…] zmienia wejścia procesu w wyjście procesu, na co zwracana jest uwaga w modelu SIPOC. […]
[…] „przykład kolejnych czynności , jakie muszą zostać wykonane, aby sporządzić poprawnie SIPOC”. Diagram na potrzeby wpisu został przetłumaczony oraz lekko zmodyfikowany (co widać na […]