Czasami mówimy „Muszę zrobić przelew” i wtedy mamy pewnie na myśli proces od momentu określenia danych odbiorcy, poprzez zalogowanie do serwisu on-line, wypełnienie danych, autoryzację i wylogowanie. Z punktu widzenia Klienta proces zaczyna się wcześniej niż proces postrzegany przez operatora systemu. Operator określa, że wykonanie przelewu jest możliwe dla zalogowanego użytkownika, z odpowiednimi uprawnieniami (dostępnymi opcjami), limitami oraz możliwościami autoryzacji przelewu.
Można powiedzieć, że granice procesu są różne – jedne szersze, a drugie węższe.
Na powyższym diagramie:
- kolorem czerwonym oznaczone są kroki poza granicami procesu w systemie, o którego przebiegu decyduje operator systemu on-line;
- kolorem niebieskim oznaczone są kroki automatyczne, wykonywane w tle, istotne dla przeprowadzenia procesu;
- kolorem szarym oznaczone są kroki pozwalające na dostęp do systemu, danej funkcji systemu i wyjście z systemu; obok możliwości wykonania przelewu ich efektem – w szczególności weryfikacji uprawnień – może być udostępnienie innych funkcji;
- kolorem żółtym oznaczone są elementy właściwego procesu pozwalającego na wykonanie przelewu.
Patrząc od żółtych kroków, mamy najwęższe granice procesu. Uwzględniąc wszystkie kolory mamy najszersze granice.
[…] otworzyłem aplikację, w której tworzę diagramy, zacząłem od prawie najnowszego diagramu z prezentacją granic procesu i musiałem przyznać, że diagram nie jest zgodny z najlepszymi praktykami w zakresie nazewnictwa. […]
[…] wcześniej przygotować, zebrać eksperów dziedzinowych, przedstawić cel opisu procesu, jakie są granice procesu i zachęcić do zaangażowania. Warto także uzyskać potwierdzenie od osób zaangażoanych czy […]
[…] odnoszą się do granic procesu. Określenie tego, gdzie zaczyna i kończy dany proces jest istotne z różnych względów. W […]
[…] na przykład mówić o zmierzeniu procesu (C9), jeżeli nie wiemy gdzie są granice procesu, jakie kroki się na niego składają […]