Korzystanie z poczty elektronicznej nie jest już dziś czymś nadzwyczajnym. Kontaktujemy się z rodziną, znajomymi, uczelnią, wysyłamy aplikacje o pracę, wysyłamy informację o błędzie itp. Można dalej wymieniać. Proces jest prosty, ustalenie adresu odbiorcy, ustalenie treści i wysyłka (kroki „1„, „2„, „3” na poniższym diagramie). Często to, czy mail dojdzie czy nie, nie jest problematyczne. Możemy łatwo to zweryfikować, wysłać ponownie i nie niesie to dodatkowego ryzyka. Gdy coś jest dla nas istotne kontaktujemy się telefonicznie, osobiście lub kierujemy informację pocztą tradycyjną.
Załóżmy teraz, że wychodzimy od strony podmiotu, który chce przekazać informację swojemu Klientowi/odbiorcy. Chciałby oszczędzić czas swój i swojego Klienta, przekazać jak najszybciej informację, więc zamierza skorzystać z adresu e-mail podanego przez Klienta na formularzu. Nic trudnego – wydaje się, że może postąpić identycznie jak wyżej. Pojawiają się jednak wątpliwości :
- czy klient wyraził zgodę na przekazywanie informacji drogą elektroniczną?
- czy informacja, którą chce przekazać, może zostać przekazana w takiej formie?
- czy klient nie zastrzegł, że na podany adres, chce otrzymywać tylko określone informacje?
- czy posiadany adres jest aktualny (czy np. Klient go nie zminił/wycofał)?
Jako odbiorca dostaję często maile już z konkretnymi informacjami/propozycjami lub pytaniami, czy wyrażam zgodę na przesłanie informacji. Właśnie to pytanie o zgodę na przesłanie informację najlepiej pokazuje, że Podmiot/Dostawca przeprowadza podobną analizę (odpowiadającą dodatkowym krokom „A”, „B”, „C” na powyższym diagramie wykonywane przez podmiot między krokami „1” i „2„). Kwestia pytania o zgodę wynika z Ustawy o świadczego usług drogą elektroniczną.
Próbując zautomtyzować powyższy proces (np. w ramach narzędzia do e-mail marketingu) konieczne jest odpowiednie wcześniejsze zbieranie danych i obsługa rezygnacji Klienta. Na formularzu wypełnianym przez Klienta muszą być odpowiedniej klauzule. Powinna być możliwość późniejszej ich modyfikacji przez Klienta.
[…] do opisanego kiedyś w jednym z wpisów, wysyłania maili za pomocą aplikacji pocztowej. Jedną z czynności jest ustalenie adresu odbiorcy. Standardowo […]