Panująca epidemia/pandemia oraz wprowadzone ograniczenia przez władze państwowe oraz lokalne spowodowały, że wiele podmiotów gospodarczych zaczęło się zastanawiać nad swoją przyszłością, swoim modelem działalności oraz sposobem działania. Wiele firm, co można zaobserwować na ulicy, w artykułach oraz w serwisach internetowych, wprowadziło pracę zdalną. Pracownicy przebywając w domu wykonują obowiązki związane ze swoim stanowiskiem. Muszą się przestawić na inny sposób komunikacji, interakcji oraz wykorzystywane narzędzia.
Czytałem ostatnio artykuły dotyczące pracy zdalnej. Pojawiło się wiele rad o tym jak sobie radzić, jakie zasady stosować, aby było to efektywne, jak poradzić sobie z ograniczeniami oraz jakie narzędzia wybrać. Pojawiają się rozbudowane materiały jak korzystać z określonych narzędzi komunikacji i współdzielenia pracy. Rozpatrywane są także zalety i wady każdego z nich, a także aspekt bezpieczeństwa. Dlatego postanowiłem, że nie będę skupiać się na dostępnych narzędziach – odsyłam do wielu dostępnych publikacji. Chciałbym się skupić na umiejscowieniu elementów związanych z organizacją pracy zdalnej w dwóch procesach, o których pisałem ostatnio na swoim blogu, a mianowicie planowaniu sprint oraz retrespektywie sprint.
Na poniższym diagramie są zamieszczone te dwa procesy, z usunięciem obiektów dodatkowych. Zostały wzbogacone o pewne elementy wspólne oznaczone numerami wraz z ich odpowiednim umiescowieniem w procesie (wszystkie elementy dodatkowe są zaznaczone na pomarańczowo).
Dodane elementy wskazują 3 dodatkowe kroki w procesie, które są silnie związane z przejściem zespołu agile’owego na pracę zdalną. Poniżej, krótkie przybliżenie każdego z tych kroków.
Krok oznaczony (1): Przygotuj narzędzia
Pierwszy krok, od którego warto zacząć proces planowania sprint czy retrospektywy, to wybór narzędzia, za pomocą którego będzie przeprowadzone spotkanie. Po wyborze narzędzia trzeba przygotować odpowiednie środki, zaproszenie oraz wskazać zespołowi czy potrzebuje określonych mechanizmów, instalacji czy innych elementów. Wybór narzędzia jest uzależniony od potrzeb zespołu: czy zależy zespołowi, aby tylko się słyszeć oraz móc zaprezentować swój ekran, czy też potrzebne są szersze możliwości. Może jednak potrzebne są rozwiązania w zakresie zdalnej współpracy zespołu. Może zespół chce się przez całe spotkanie widzieć (co na przykład w przypadku retrospektywy byłoby przydatne, aby widzieć reakcje). Ten krok ma miejsce przed spotkaniem, na etapie jego przygotowania.
Krok oznaczony (2): Wdróż narzędzia
W momencie rozpoczęcia spotkania, warto wykonać weryfikację czy wszyscy słyszą dobrze (w sposób akceptowalny) pozostałych uczestników i czy nie mają problemów z wybranym narzędziem. Warto też sprawdzić czy jest możliwość wyświetlenia prezentacji czy przeprowadzenia sesji współpracy przy pomocy wybranego narzędzia. Jeżeli zespół korzysta z połączeń video, to dobrze sprawdzić czy obraz spełnia oczekiwania. Dobrą praktyką jest aby na początku spotkania także ustalić zasady wykorzystania narzędzia – na przykład mutowanie się uczestników, którzy w dany momencie nie mówią lub informowanie natychmiast o problemach. Element dodany jako pierwsza część spotkania.
Krok oznaczony (3): Zweryfikuj działanie
W trakcie spotkania, warto co jakiś czas upewniać się czy nikt nie wypadł ze spotkania lub czy nadal wszyscy słyszą w sposób akceptowalny pozostałych uczestników. Uczestnicy mogą też utwierdzać się, że każdy z uczestników widzi wykonane zmiany lub cały udostępniony ekran. W sytuacjach problemowych uczestnicy przypominają o ustalonych zasadach – prosząc na przykład o wyłączenie mikrofonu, poprawę mikrofonu czy też zmianę lokalizacji w domu, bo na przykład w tle są rozpraszające dźwięki. Ten element został umieszczony na diagramie jako ścieżka równoczesna procesu, dołączona do odpowiednich miejsc w procesie – tzw. bramka równoległa (ang. parallel gateway).
[…] w ustalonym miejscu lub za pomocą ustalonego środka komunikacji (gdy ceremonie odbywają się zdalnie, lub zespół nie znajduje się w jednym miejscu), cały zespół scrumowy, bez wyjątków, […]
[…] który przygotowałem w ramach wcześniejszego wpisu (uwzględniając kroki 1*,2*,3* z wpisu o zdalnych ceremoniach), dwa dodatkowe kroki (oznaczone czarnym tłem) . Na diagramie oznaczyłem, że te dwa zadania są […]