h1

EPO – co to jest?

Listopad 18, 2017

Zapoznając się z tegorycznymi (2017) wynikami konkursu “Liderzy Informatyki” kilkakrotnie napotkałem w artykułach informację, że istotnym elementem na polskim rynku było wprowadzenie tzw. EPO. Wiele firm dołączyło do tego systemu od momentu jego wprowadzenia. Materiały o projekcie opublikowane w Internecie wskazują, że wprowadzenie takich mechanizmów miało przyczynić się m.in. do przyspieszenia obiegu korenspondencji sądowej oraz zmiany samych procesów.

EPO jest to tzw. elektroniczne potwierdzenie odbioru, gdy dla nadanej przesyłki lub grupy przesyłek informacja zwrotna przekazywana jest elektronicznie zamiast przygotowywana i przekazywania w formie papierowego formularza odbioru. Bezpośrednio po dotarciu przesyłki do odbiorcy i jej odebraniu, taka informacja trafia do nadawcy, a dokładnie do jego systemu. Sposób działania jest zaprezentowany na diagramie w formie uproszczonej.

epo450px

Dla tak zbudowanego rozwiązania istotnymi elementami są:

  • dostępność systemu – aby w każdym momencie możliwe było nadanie przesyłki oraz otrzymanie w akceptowalnym czasie potwierdzenia odbioru. W przypadku przesyłek sądowych czas dostarczenia przesyłki oraz informacja o tym ma znaczenie dla przebiegu procesu;
  • elastyczność systemu – możliwość dołączenia kolejnych instytucji lub operatorów, aby możliwe było zaspokojenie potrzeb różnych podmiotów. W zapewnieniu tego miało też pomóc zastosowanie otwartych standardów i technologii.
  • bezpieczeństwo systemu – w ramach komunikatów przesyłanych do systemu i otrzymywanych z niego krążą poufne informacje. Informacja o tym, że do kogoś idzie przesyłka sądowa, jest informacją dla danego odbiorcy i nie powinna trafić do innego podmiotu. Projekt zakładał szyftowanie danych oraz stosowanie podpisów dla komunikatów, aby zapewnić ich poufność oraz uniemożliwić ich podważenie.
  • integralność danych – informacja przekazywana podczas nadania przesyłki powinna być zgodna z informacją w EPO. Dla sądu jest istotne, które przesyłki dotarły do których adresatów i kiedy. Modyfikacja jakiegoś elementu mogłaby mieć konsekwencje, przede wszystkim dla odbiorcy postępowania lub innej osoby.
Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: