h1

Inteligentne podlewanie i nie tylko

Kwiecień 6, 2017

Chyba prawie każdy wyjeżdzając na dłuższy wyjazd, zastanawiał się co się stanie z kwiatami na balkonie, w domu, czy ogrodzie. Jedni stosują metody związane z automatycznymi zraszaczami lub nawodnieniem, inni z odwróconymi butelkami albo innymi systemami nawadniania mniej lub bardziej zautomatyzowanymi. Niektórzy w tym celu zatrudniają znajomych czy sąsiadów. Inni podlewają przed wyjazdem i myślą: „powinno starczyć”. Te bardziej lub mniej automatyczne są powiązane z dzisiejszym wpisem.

Wyobraźmy sobie, że każda skrzynka, donicznka lub istotny obszar ogródka ma zamontowany czujnik z identyfikatorem. Każdy czujnik jest odpytywany lub przesyła informacje do centralnego rejestru. Mechanizm kontrolny sprawdza reguły i informuje właściciela roślin o wystąpieniu określonych zdarzeń: np. skrzynka zawierająca kwiaty X ma za małą wilgotność. Skutkiem może być automatyczne nawodnienie, informacja do opiekuna lub inna czynność z góry określona. Pewnie takie rozwiązania w różnych wariantach już istnieją i są dostępne na rynku. Ideę takiej sytuacji obrazuje diagram.

nawodnienie450px

Dane zbierane z czytników opariełaby się również na danych o powiązaniu czytnika z roślinami i danych o powiązaniu roślin z rekomendowaną wilgotnością. Wynik z czytnika, roślina, rekomendowana wilgotność – to trójka będąca podstawą podjęcia decyzji w ramach reguły. Podobnie jak w przypadku produktów w sklepie – identyfikator produktu, lokalizacja w sklepie – przy wykorzystaniu fal radiowych określana była aktualna zawartość koszyka. Zbieranie takich danych z czytników jest podstawą funkcjonowania tzw. Internetu Rzeczy (ang. Internet of Things/IoT).

Idea IoT zakłada, że każdy (możliwy do zidentyfikowania) przedmiot codziennego użytku (i nie tylko) może dostarczać danych, zarówno o użytkowniku, sposobie używania lub otoczeniu. Dane mogą trafiać do serwisu internetowego, gdzie są dostępne także dla innych użytkowników. Mogą zarówno potwierdzać przyjęte reguły, jak i je zmieniać. Mogą być używane do podejmowania decyzji albo do wyświetlania specyficznych informacji dla użytkowników serwisu (np. o zanieczyszczeniu powietrza na terenie miasta).

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: