… i falami radiowymi

W poprzednim wpisie, dotyczącym określania położenia wózka i wyświetlania produktów w pobliżu, pominąłem kwestie tego, co robi Klient. Klient może wziąć do ręki dany produkt (wyświetlony lub nie na ekranie), obejrzeć i odłożyć, zajrzeć na półkę, a także może włożyć produkt do wózka. I ta ostatnia sytuacja mnie dzisiaj interesuje.

Gdyby sklep chciał zbierać informację o tym, które produkty wyświetlane w danym momencie, rzeczywiście trafiły do wózka, musiałby mieć technologię, za pomocą której szybko rozpozna jakie produkty trafiły do koszyka, a które na przykład zostały z niego wyciągnięte i odłożone na półkę. Do takich działań, bez angażowania Klienta lub pracownika można wykorzystać technologię RFID.

rfid1_450px

RFID (ang. Radio-Frequency IDentification) to określenie, które opisuje technologię, umożliwiającą automatyczną rozpoznanie obiektu przy użyciu fal radiowych. W powyższym przypadku mechanizm zamontowany na wózku namierza tzw. chip RFID (krok Namierz fale z chipa na diagramie), automatycznie odczytuje informację przypisaną do produktu na chipie RFID (krok Odczytaj dane z chipa na diagramie) za pomocą fal radiowych. Następnie rozpoznaje produkt w bazie produktów (krok Odszukaj produkt w bazie lub na liście na diagramie) na podstawie zebranych informacji (identyfikatora oraz innych danych). W danym momencie może rozpoznać kilka (lub więcej) produktów. Na tej podstawie odnotowuje produkt na liście zakupów (krok Dodaj produkt do listy), którą może także być wyświetlana klientowi. Może także usuwać produktu z listy (krok Usuń produkt z listy), gdy Klient wyciągnie je z wózka.

Taka technologia może bardzo przyspieszyć proces zakupów, np. przy kasie w sklepie lub go ułatwić, gdy gabaryty produktów utrudniają łatwy dostęp do identyfikatora produku, umieszczonego w inny sposób na nim. W wielu artykułach można spotkać stwierdzenie, że nie przy wszystkich produktach zastosowanie takiej technologii byłoby możliwe lub przede wszystkim opłacalne. Jednakże, gdy zastosować ją w sklepach do sprzedaży hurtowej, byłoby to już bardziej uzasadnione.

Reklama

2 uwagi do wpisu “… i falami radiowymi

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s