h1

Kolejkowanie wspiera proces

Kwiecień 14, 2016

We wpisie dotyczącym obsługi serwisowej w punkcie sprzedaży, skupiłem się na braku komunikacji dla Klienta – o tym, co dzieje się ze zgłoszeniem. Wskazywałem także możliwe usprawnienia dla opisanego procesu. Przedstawiony proces wskazywał także na liczbę mnogą sprawę, które są przekazywane serwisantowi (zbiorczo a nie sztuka po sztuce). Ta lista spraw zbieranych przez punkt sprzedaży to tzw. kolejka spraw. Taka kolejka mogłaby powstawać również w systemie do obsługi zgłoszeń.

Zaprezentowany w tamtym wpisie proces mógłby wyglądać jak na poniższym diagramie. Nowe kroki procesu są oznaczone na zielono, zmodyfikowane – na niebiesko, usunięte – na czerwono. Serwisant otrzymuje listę spraw w systemie, odbiera jedynie przedmioty spraw, oznaczone za pomocą numerów spraw. Sprawę, która jest w systemie, może przeglądać zainteresowany po otrzymanym numerze sprawy. Może sprawdzić status, a także odpowiedzieć na pytanie, które potencjalnie otrzymał. Po rozwiązaniu sprawy, punkt sprzedaży może odznaczyć w systemie numery spraw, dla których przedmioty są gotowe do odbioru.

punkt_sprzedazy_kolejki450px

Sprawy trafiają na kolejkę spraw do załatwienia. Potem przy zmianie statusu mogą zostać przesunięte na inna kolejkę spraw. Innym podejściem jest jedna kolejka, z różnymi statusami, która może być przeglądana po danym statusie.

Rozwiązanie oparte o kolejki jest często stosowane w systemach informatycznych do obsługi komunikacji asynchronicznej, kiedy odbiorca komunikatu nie jest w stanie zapewnić odpowiedzi bezpośrednio po zapytaniu lub nie wystawia takiego mechanizmu, ze względu na przygotowane rozwiązania.

Reklamy

One comment

  1. […] proces oparty o kolejkowanie spraw pominąłem kilka istotnych kwestii. Po pierwsze, nie wskazałem, czy dany serwisant obsługuje […]



Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: