Precyzja i wiedza w burzy mózgów

Na grupie „Analiza biznesowa” na jednym z polskich portali społecznościowych postawiłem pytanie, na które natrafiłem na amerykańskim forum o tematyce procesowej. Pytanie brzmi: „Is the gap between business and IT shrinking? […] czy rzeczywiście luka między biznesem a IT się kurczy?”. Na formum pod pytaniem wskazałem, że moim zdaniem, przy obecnym rozwoju technologii z jednej strony i różnorodności biznesu, są od siebie te „dziedziny” dość silnie zależne. Zamierzam w przyszłości przybliżyć wnioski, które mam po tej „polskiej” dyskusji, również w kontekście tej „amerykańskiej”. Dziś jednak o pewnej kwestii…

Po kilku dniach dyskusji, pojawił się jakby zarzut, że pytanie powinno być bardziej precyzyjne. Ale czy na pewno? Moim zamiarem było wywołanie dyskusji bez wskazywania szczegółów obszaru, poziomu luki (komunikacja, strategia, złożoność, narzędzia) czy sytuacji, w których występuje. Po prostu chciałem zobaczyć, jakie są różne odczucia, wolne przemyślenia. Każdy z wypowiadających się mógł przedstawić perspektywę z której patrzy. Dlaczego?

Ze względu na trójkąt związany z zarządzaniem wiedzą oraz burzę mózgów. Zastanawiałem się, jakie znaczenie ma na burzę mózgów sposób postawienia pytania. Zbyt szczegółowe może ograniczyć kreatywność, zbyt ogólne może spowodować, że dyskusja nie ruszy z miejsca. W tym wypadku ruszyła. Trójkąt zawiera poziomy dane->informacje->wiedza. Można powiedzieć, że moje pytanie było na pozomie wiedzy. Każdy z odpowiadających mógł pomyśleć o innym zakresie informacji związanych z tym tematem, o innych doświadczeniach, obszarach działalności. Uszczegółowienie pytania spowodowałoby ograniczenie się do wskazanego obszaru. Zejście na poziom danych nie miałoby już sensu. Jednakże, gdyby zadać pytanie na poziomie informacji, myślę, że mogłyby być dane przydatne, np. do określenia różnicy między różnymi podejściami (strategiczny, komunikacji itp.).

Przykład: „Chcę dodać nowy produkt do naszej oferty” – prezentuje to powyższy diagram. Uczestnicy burzy mózgów zastanawiają się jakie są możliwości, co podpowiada im doświadczenie, czego sami by potrzebowali, na zwrócili uwagę inni itd. Schodzimy niżej – dodajemy: dla klientów indywidualnych, i już wiadomo, że pewne informacje trzeba odfiltrować przed ich podaniem, bo pewnie zostaną odrzucone, ale w procesie wymyślania rozwiązania, można łączyc fakty, poszukiwać analogii, interpretować posiadane dane, łączyć informacje. Na najniższym poziomie można byłoby już mówić o dodatkowej informacji – np. w wieku 18-24 lat.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s