Optymalizacja zakupowa a reguły biznesowe

Przygotowywanie listy zakupów to czynność jak najbardziej codzienna. Żadna filozofia, tworzysz listę, zastanawiasz się gdzie możesz kupić poszczególne rzeczy, jak daleko, ile czasu potrzeba, co jest najbardziej potrzebne, co mogę kupić innym razem. Łatwiej jest gdy robimy listę zakupów do określonego sklepu – spożywczego czy marketu. Trudniej, gdy okazuje się, że lista zakupów jest na tyle różnorodna, że wymaga odwiedzenia różnego rodzaju sklepów i niekoniecznie mamy czas, aby udać się do marketu.

Załóżmy więc, że mamy do kupienia: kwiaty (ZAK3), chleb(ZAK2), gazety(ZAK1) i płytę CD (ZAK4). Rzeczy potrzebne i jak dostępne w różnych sklepach. Dodatkowo mapa obok wskazuje miejsca potencjalnego zakupu tych produktów oraz miejsce rozpoczęcie zakupów (START).

Poniższy diagram (w BPMN) prezentuje przebieg procesu realizowanego w powyższej sytuacji – od określenia zakupów do realizacji zakupów. Najważniejszą częścią procesu jest określenie priorytetów oraz kolejności wykonywanych zakupów. Jest to istotne, gdy na przykład mamy mniej czasu lub liczymy się z tym, że pewnych produktów możemy nie dostać lub może być kolejka. Może będzie trzeba zmienić sklep. Następnie, co prawda dynamicznie, określana jest droga po zakupy. Można ją zaplanować przed wyjściem z domu a można w trakcie. W podanym przykładzie nie zostały wskazane priorytety. Po połączeniu informacji o miejscach (gdy będą inne) oraz priorytetach droga może zostać określona w zupełnie inny sposób.

Taką optymalizację zakupową wykonujemy automatycznie w trakcie określania listy zakupów, nie zastanawiając się nad poszczególnymi krokami, ani kolejnością. Gdybyśmy chcieli przygotować aplikację, która dla podanej listy zakupów określa lokalizację, potencjalną kolejność zakupów w zależności od priorytetów, akceptowalną odległość od miejsca startu, miejsca, których chcemy uniknąć, należałoby zdefiniować odpowiednie reguły biznesowe, zaimplementować mechanizm rozwiązujący problem komiwojażera, włączyć mapę wraz z naniesioną listą sklepów.

Reklama

2 uwagi do wpisu “Optymalizacja zakupowa a reguły biznesowe

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s