h1

Jak „podejmowane” są decyzje w procesie w BPMN?

Marzec 17, 2012

Niektóre sklepy komputerowe stosują praktykę, że podczas rozliczania transakcji weryfikują cenę produktu z wewnętrzną bazą/stroną internetową. Klient wybierając produkt na półce prosi o jego udostępnienie, a następnie decyduje się bądź nie na jego zakup. W takim sklepie mówiąc, że jest zainteresowany, może usłyszeć, że cena jest wyższa, niższa lub taka sama. Poniższy przykładowy diagram w BPMN prezentuje właśnie taki proces – jest to proces, którego rzeczywiście doświadczyłem. Pozostawiłem pewne elementy bez ostatecznego rozwiązania, ponieważ każdy mógłby zachować się inaczej, sklep mógłby postąpić inaczej. Nie będę wskazywał jak postąpiłem, nie jest to istotne z punktu widzenia tematu, który chcę poruszyć.

W trakcie takiego procesu mamy różne momenty decyzyjne, oznaczone przez znaki w kształcie rombów na diagramie. W tym wypadku zostały zastosowane elementy charakterystyczne na diagramów w BPMN. Takie sytuacje zakupowe są idealnym przykładem do prezentacji elementów decyzyjnych na procesie. W powyższym przykładzie obydwa zastosowane elementy – „z pięciokątem w środku” oraz „z krzyżykiem” – oznaczają przypadki, gdy tylko z jedna z dalszych ścieżek diagramu może zostać zastosowana. Są one wyłacząjące się (ang. exclusive).

Pierwszy z nich – „z krzyżykiem” – opiera się na weryfikacji warunku, sprawdzeniu wartości dla określonych danych (ang. exclusive data-based). W przykładzie następuje sprawdzenie warunku dotyczącego ceny (na diagramie specjalnie go nie umieściłem aby to omówić w treści). Klient sprawdza, czy zawiera się w kwocie, którą przeznaczył na zakup. Sprzedawca porównuje dwie ceny – cenę z spółki i cenę z systemu. W zależności od wyniku następują różne komunikaty.

Drugi z nich – „z pięciokątem w środku” dotyczy oczekiwania na zdarzenie innej osoby, klienta, jako wynik jego zachowania, zrealizowanych działań (ang. exclusive event-based). W niniejszym przykładzie jest to wynik analizy produktu przez Klienta. Tak naprawdę sprzedawca może jedynie czekać, ponieważ nie wie co sprawdza Klient i jaka będzie jego ostateczna decyzja. Oczekuje określone zdarzenia – chcę kupić lub rozmyśliłem się. Można by jeszcze dodać opcję – chciałbym zobaczyć podobne produkty albo wróci do początku procesu.

One comment

  1. […] Jak podejmowane są decyzje w procesie? – wykorzystanie różnych typów zdarzeń. […]



Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: