Załóżmy, że mamy sklep internetowy w którym można wykonać standardowe czynności związane z tworzeniem zamówienia i jego realizacją. Na jego przykładzie omówię etapy benchmarkingu (wskazane wcześniej w definicji benchmarkingu).
Etap 1. Identyfikacja (obszaru do porównania z liderami rynkowymi)
Podczas analizy sklepu zidentyfikowano jeden z elementów, który nie jest konkurencyjny względem innych sklepów dostępnych w internecie, nie wspiera sprzedaży produktów i nie ułatwia podejmowania decyzji zakupowych. Elementem tym jest sposób wyszukiwania i prezentacji danych o produkcie.
Etap 2. Analiza (wybranego obszaru, określenie jego cech specyficznych, analiza różnic)
Prezentacja danych o produkcie w naszym przykładowym sklepie internetowym zawiera: zdjęcie, dane o produkcie, cenę, specyfikację oraz opinie. Standardem na rynku jest publikowanie również produktów podobnych, kupowanych przez innych razem z danym produktem, produktów uzupełniających. Na diagramie (diagram aktywności w UML) zaprezentowany został proces „PRZED ZMIANĄ”.
Etap 3. Projektowanie (rozwiązania dla analizowanego obszaru)
W ramach projektowania rozwiązania określone zostaje w jaki sposób można uzupełnić dane o produkcie. Opisywane są wymagania biznesowe dla ewentualnej zmiany oraz rozbudowywane procesy sprzedażowe, jak i systemowe oparte o sklep internetowy. W ramach jednego z poprzednich wpisów („Czy można pokazać więcej?„) został zaprezentowany wzorzec Tablica, który oddaje specyfikę elementu, który należałoby wdrożyć.
Projektowanie może zostać zlecone zarówno dostawcy zewnętrznemu, jak i być wykonane wewnętrznymi zasobami. W tym etapie należy określić jakie dane i skąd należy wykorzystać, a także jakie nowe czynności muszą zostać wprowadzone do istniejących procesów, aby taki mechanizm przewidzieć. W tym etapie są określane również cele dla projektowanego rozwiązania. Czynności wykonywane przez Klienta pozostają takie same. Zmieniają się tylko czynności wykonywane przez system bądź dostawcę.
Na diagramie (diagram aktywności w UML) został zaprezentowany proces „PO ZMIANIE” (nowe elementy na zielono). Planując zmiany w systemach, istotne jest przeprowadzenie właściwej analizy przedwdrożeniowej, o czym można przeczytać więcej w artykule „Analiza przedwdrożeniowa – czym jest” (na stronie it-consulting.pl/blog).
Etap 4. Wdrożenie (rozwiązania i zebranie danych do oceny)
W trakcie wdrożenia następuje implementacja zaprojektowanego rozwiązania. Nowe procesy są stosowane. Po wdrożeniu następuje zbieranie danych do oceny rozwiązania, aby później była możliwa dalsza analiza. Na podstawie analizy mogą zostać zarekomendowane kolejne ulepszenia procesu. Jest to specyfika benchmarkingu, jako ciągłego udoskonalania procesów, rozwiązań.
[…] krok – Identyfikacja – został wykonany powyżej. Zmianie ma ulec strategia zakupów przez […]
[…] Wyobraźmy sobie, że właściciele sieci przeprowadzają/zlecają badanie jakości obsługi w swoich punktach sprzedaży lub takie badanie wykonuje niezależna instytucja. I, idąc dalej, to czerwone biuro podróży ma bardzo słabe wyniki w porównaniu do sieci niebieskiej. W takiej sytuacji, aby nie tracić klientów oraz udziału w rynku, właściciel decyduje się, tak załóżmy, na przeprowadzenie benchmarkingu procesów (pisałem o tym 9 lat temu na moim blogu), wzorując się na liderze rynku lub choćby na sieci niebieskiej, po względem budowy wartości dla klienta oraz realizacji procesu obsługi. Tym sposobem został zrealizowany pierwszy krok procesu benchmarkingu – identyfikacja obszaru/procesu. […]