Pierwszym etapem reengineeringu, bardzo ważnym dla efektów całego działania, jest identyfikacja procesów biznesowych, które zachodzą w firmie. Działania, ich dokładność, poziom szczegółowości w ramach etapu wpływają na korzyści z zastosowania reengineeringu. Należy zwracać uwagę zarówno na te procesy opisane, jak i ukryte. Pracownicy mogą nie mieć świadomości, że pewne ich działania są częścią większego procesu – efekty ich pracy stają się wejściem dla działań innej jednostki bądź osoby.
Firma powinna odejść od patrzenia na działalność firmy poprzez strukturę organizacyjną, podział funkcjonalny. Powinna nauczyć się patrzeć całościowo. W procesach uczestniczą różne jednostki organizacyjne, które wykonują zróżnicowane czynności/zadania. Trzeba ułatwić komunikację między nimi, usprawnić wymianę informacji, zminimalizować przerwy między końcem jednego etapu a początkiem następnego.
Etap ten skupia się na identyfikacji procesów biorąc pod uwagę czas, koszt, znaczenie (priorytetu), problemy pojawiające się przy realizacji danego procesu. Należy także zdefiniować początek i koniec procesu. Istotne jest to, aby zwrócić uwagę pracownikom co jest rozumiane jako krok procesu, aby odpowiadając na pytania zespołu analitycznego, mogli wskazać wszystkie zależności między ich pracą a pracę innych pracowników podmiotu gospodarczego. Konieczne jest stworzenie atmosfery, która pozwoli na swobodne wyrażanie opinii o procesach i zgłaszanie uwag/problemów.