W poprzedniej informacji dotyczącej metamodelu, wspomniałem, że jego elementami składowymi są pojęcia. Pojęcia te pozwalają na reprezentację, opis różnych aspektów języka modelowania procesu biznesowego, w szczególności, biorąc pod uwagę, dziedzinę, której dotyczy. Konsorcja takie jak OMG, OASIS, BPMI, W3C, WfMC, UN/CEFACT (odnośniki do informacji o poszczególnych konsorcjach znajdują się w sekcji „Przydatne linki”) używają różnych postaci metamodeli. Metamodele te zawierają różne pojęcia. Po analizie tych metamodeli, której podsumowanie można znaleźć w publikacji J. Mendling, G. Neumann, M. Nüttgens pt. „A Comparison of XML Interchange Formats for Business Process Modelling”, okazało się, że można wyróżnić 13 pojęć, tzw. pojęć wysokiego poziomu (ang. high-level concepts):
- Zadanie Wejścia/Wyjścia (ang. Task I/O).
- Adres zadania (ang. Task Address).
- Cechy jakości (ang. Quality Attributes).
- Protokół zadania (ang. Task Protocol).
- Strumień kontroli (ang. Control Flow).
- Kierowanie danymi (ang. Data Handling).
- Identyfikacja instancji (ang. Instance Identity).
- Role (ang. Roles).
- Zdarzenia (ang. Events).
- Wyjątki (ang. Exceptions).
- Transakcje (ang. Transactions).
- Graficzna pozycja (ang. Graphic Position).
- Dane statystyczne (ang. Statistical Data).
W kwestii szczegółów odnośnie każdego z pojęć, odsyłam do wspomnianej publikacji, która jest dostępna pod adresem: http://wi.wu-wien.ac.at/~mendling/publications/04-EMISA.pdf
[…] między akcjami (sterowanie, komunikaty, wywoływanie, elementy początku i końca procesu) – więcej o elementach procesu. Obiekty oparte są o język […]